Gebrekkig onderhoud en tekort aan RWS-personeel breekt het vaarwegennet op

Capelle aan den IJssel – Er is van alles mis met de kunstwerken op de Nederlandse vaarwegen. Het achterstallige onderhoud en het personeelstekort bij Rijkswaterstaat maken de situatie tamelijk uitzichtloos, staat te lezen in een uitgebreid artikel in het Reformatorisch Dagblad. Plannen voor oplossingen op de korte termijn worden door minister Van Nieuwehuizen in september gepresenteerd bij de begroting voor de komende jaren. Medio 2020 komt ze met de plannen voor de lange termijn.

“Rijkswaterstaat moest tussen 2008 en 2012 zijn personeelsbestand met 2200 fte inkrimpen”, vertelt een anonieme bron binnen Rijkswaterstaat in het artikel in het Reformatorisch Dagblad. “Dit gebeurde niet middels gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop: als oudere werknemers afzwaaiden kwamen er geen nieuwe voor terug. Hun opgebouwde kennis van een bepaalde sluis ben je kwijt, want ze konden haar niet op nieuwe collega’s overdragen. Onze buitenmensen kenden zo’n sluis door en door; ze konden het soms horen als een tandwiel scheef ging lopen. Ze verholpen dat voordat het fout ging.” (binnenvaartkrant.nl)

Vond je dit interessant? Deel het met anderen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Geschreven en/of gepubliceerd door

beheer

Lees ook

Deze ‘Fiskersaak’ uit Noordoost Friesland zet de visserijgeschiedenis op de kaart tijdens de Sail Amsterdam 2025

Altijd real-time inzicht: De Powy Core waarschuwt bij stroomuitval en temperatuuralarm

Boottest: Clever 70s met Suzuki DF 200

Vaarpartners